söndag 19 februari 2012

Yngwies sångare del 2: Joe Lynn Turner

Jag skrev en otrolig text om sångaren Mike Vescera, och tänkte att jag ska skriva lite om de andra vokalisterna som passerat revy i Yngwie Malmsteens Rising Force. Nu kör vi vidare med den hårlöse/perukbeklädde J L Turner.



Kanske var det Dreaming han sjöng här?



Om ni lyssnar på hårdrock, och det tar jag för givet att ni gör om ni är här, känner nig garanterat till att den här sångaren kommer från Rainbow och Deep Purple. Ok, han sjöng i Deep Purple EFTER sin sejour hos gitarrgalningen. Innan Ranbow sjöng han med för mig helt okända Fandango.

Joe Lynn Turners medverkan i Yngwies band sträcker sig till Odyssey, liveskivan Live in Leningrad och två låtar på coverskivan Inspiration.




Ödmjukheten på killens skivomslag!


Jag gillar egentligen inte killen sång, han har en bra röst, men det finns så många bättre sångare där ute att jag ofta bara rycker på axlarna åt killen. Orättvist? Kanske.

Odyssey är en av Yngwies sista klassiska skivor, om man frågar gemene man. Frågar man mig är det en av de svagare skivorna från gulderan. Den är bra mycket bättre än Trilogy. Med det sagt lämnar vi jämförelserna därhän. Odyssey har två låter jag inte klarar av. Världshitten Heaven tonight och Hold on. Sen är det idel bra skit. Inledande spåret Rising force är en av killens bästa låtar, och sen är det en hittparad utan jämförelse. Dreaming är en ballad jag faktiskt gillar. Mest beroende på Yngwies gitarrspel, i och för sig, men ändå. Bite the bullet, Riot in the dungeons, Deja Vu, Crystal ball och så vidare.





J L Turner gör ett bra jobb på liveskivan Live in Leningrad också. Och det är nog det snällaste jag kan säga om sångaren. Han är helt klart en adekvat heavy metalsångare, men skulle jag starta ett band skulle jag inte ringa Turner för att lägga sången, då känns en annan Yngwiesångare närmare till hands: bandhoran Mats Levén.





Joe Lynn Turner brukar ofta påpeka att han inte gillar Yngwie, men att han i alla fall var med på snubbens bästa skiva. Yngwie brukar säga att Turners texter är de sämsta som presterats. Båda killarna har fel. Yngwies texter är i princip alltid värdelösa, och den bästa skivan är tveklöst Alchemy.





Nu vet ni.

3 kommentarer:

Simsalablunder sa...

Den där J L Turner försöker sig på att sjunga över puffskyddet, en sånglobb in i mikrofonen. Det blir bättre ljud så, allt enligt Yngweeeee.

jöjj sa...

det här får mig att minnas när jag skrev en uppsats om yngwie på universitetet. :)

Jag hade råbra och lång föreläsning åxå med mkt musik. jag är rätt övertygad om att alla i klassen gick och köpte alla skivor med han sen.

musiketnologi. skrev nått svinbra om tysk heavy metal också med empiri insamlad från blind guardian på isladan.

:D

Fredrik sa...

BG på isladan. 8) Jag blev upphånglad av en tjej. Jag var helt perplex. Vi lyssnade på Gaia och jag var nöjd.

Jag VET att alla köpte Yngwies skivor. Om man inte har gjort det är man galen. Jag VET att det är så. :D