onsdag 13 april 2011

Dåliga minnen från en biosalong - samt ett fantastiskt minne. Från en biosalong. Idag: minnen från en biosalong. Salong. Bio. Biosalong.

Bio.

Det var… senaste filmen jag såg var nog Ponyo. Med min mamma, min dotter och min kärring. Underbar upplevelse! Det var dotterns första biobesök. Och det var en ghiblifilm – på tal om japan.




Exakt det besöket. Jag ser mest tjock och kommunistisk ut, som sig bör. Dottern ser tuff ut, och flickvännen ser bildskygg ut - som sig bör.



Den mest irriterande upplevelsen var dock då jag och sambon skulle se någon av Harry Potterfilmerna. Jag tror det var den sista vi såg på bio. Jag har för mig att vi fortfarande bodde i Umeå då… Jag kan ha fel.

Jag vet dock med säkerhet att filmen sågs i Umeå. Och att bakom oss satt det en kvinna som översatt filmen åt sina barnbarn.

Det fanns en svensk version…

Jag har seriöst funderat över den där händelsen. Egentligen skulle jag ha gjort som Nirvana 2002sångaren/gamle filmkrönikasnubben Orvar Säfström föreslog då Filmkrönikan fortfarande fanns. Hälla en läsk i fanskapets knä. Jag hade fått biljetterna i present. Jag ville se filmen. På riktigt. Hon sabbade exakt hela upplevelsen – och vi gick därifrån, irriterade som fan.

Jag har själv barn. Jag skulle aldrig drömma om att ta med Miranda på en film hon inte förstår. Hennes frågor skulle ju få mig att tappa koncentrationen, samt förstöra för de som ville se filmen. Det finns de som anser att de har rätt att bete sig på det viset. Jag bara: nej.

Ganska oviktigt i det större perspektivet. Men jag kan bli stingslig än idag då jag tänker på det.

toppraffel rekommenderas Scream 4. Om den rekommenderas där kan det vara värt att kolla upp det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fastnade redan i inledningen... "min dotter, min mamma och min kärring..." Kärring låter så....brutalt.

Prat på bio är inte ok. Men varför ens gå på bio? Det är mycket roligare att gå på cafè. Där får man prata hela tiden. Det hör till. Och så kan man dricka kaffe. Det vet jag inte om de har på bio. Det är ingen idè att gå på bio i Umeå sedan de lade ner Royal btw.

Anonym sa...

emman sa: Vi såg på någon stieg larsson film och två kärringar förstörde hela skiten med sina utrop. "jamen just ja..he ä nu hon möter han ja" och "nämen gå int ner i källarn!! nääää! nänänä" " meeen se hemst" "men guuu se hemst" och så vidare. Jag garvade mest åt dom och citerar dom än i denna dag.

Anonym sa...

Det värsta är ändå när folk skrattar åt precis ALLT bara för att det är en komedi. Det räcker med att någon säger "hej" så skrattar de. Komedier brukar ofta ha inslag av allvarsamma scener. Där ska man INTE skratta.

Fredrik sa...

Charlotte: jag måste bara inleda med att säga att fenomenet att sitta på café är något jag tar starkt avstånd från. Överhuvudtaget tar jag avstånd från all form av umgänge utanför hemmet eller replokalen. Det är inte intressant.

8)

Bio kan vara kul. Om man vill se filmen i fråga. Just Harry Potterfilmerna, samt den andra filmen vi, jag och kärisen såg, var nåt med Johny Depp. Han var pirat... De filmerna såg jag väl mest för att ha sett dem, och för att det inte fanns några allternativ. Jag ville se Spider-man. Men den hade slutat gå. Typiskt.

Emma: hahaha Tur att man lär sig att skratta åt saker, med lite distans :D

Som Rojne, så han sa att min tid och mina chanser var över. Han gillade mig. :D

Anonym sa...

Mäh...cafè är bäst. Du yrar. Gör listan föresten. Du vill :)

hey....krya på dig.

Pål Eggert sa...

Har du en dotter som heter Miranda? Det var ju lite kul, det heter min dotter också. Och nej, inte översätta på bio. Inte prata på bio. En läsk i knäet hade varit helt okej.
Isåfall får man vänta till dvd:n kommer och köra det hemma istället.

Fredrik sa...

Radion: bara om man är på Ullas... 8) hehehe Och äter en räkmacka. Det har jag faktiskt uppskattat. åååh Jag måste till Västerslätt. Jag måste ha en räkmacka. Jag är döende. Min sista önskan: Britney Spears och en räkmacka. Och lefsa. Mycket lefsa. mmmmmmmm

Jag ska bli frisk. Tackar för vänliga ord!

Pål: ja. Jag var sugen på att bjuda på läsk i knät. Men samtidigt är jag en snäll person. Jag skulle aldrig utsätt någon för en sådan sak.

Miranda är ett vackert namn. Jag har dessutom värsta dåliga - men roliga - förklaringen till namnet; vi bor ju i upplands väsby. Eller, Namnet "skapades" av Shakespear. Som skrev The Tempest. Tempest är Europesångarens egenvalda artistefternamn. Givetvis är alla kopplingar helt uppenbara. 8) Den första film hon fick som pressent var Resan till melonia. Du vet, den där fantastiska tecknade varianten av The tempest, som killarna bakom Dundeklumpen gjorde. Det går inte att inte älska det! Miranda. :D

Allt är efterkonstruktioner. Men vilken efterkonstruktion! hahaha

Välkommen till vansinnet. 8)