torsdag 22 juli 2010

konflikten i palestina/israel, får man bry sig?

Jag skrev i denna blogg i april om det vidriga våldet i Israel. Jag skrev om det i Maj och resten av alla månader jag har haft denna blogg. Nästan...

Jag är inte lika bra på att gräva efter fakta som tillexempel Motbilder, den bloggen bara äter upp sina motståndare med länkar och bevis. Vilket är jätte bra.

Jag brukar titta in på Nima Dervish blogg, Nordic Dervish, jag tycker att karln är störtskön i sina articklar i close-up och aftonbladet, där han skrev tidigare. MEN, han har många åsikter jag inte håller med om, vi är hemskt oense om Dilsa bland annat, och konflikten i Israel, där han klagar på de fredsaktivister som var med på Ship to Gaza, och menar att det var deras fel att Iran planerade att segla dit, till Gaza alltså. Det är enligt mig ren idioti. Jag har inte ansvar för vad DU gör. Det ansvaret får du ta på dig, alla dagar. Dror är alltså inte ansvarig för att Iran har dumma idéer. Det måste bli ett slut på alla bortskyllningar.

Hur som haver. En av idioterna, det finns både idioter och dumjävlar i den anonyma bloggvärlden, en av de idioterna skrev i min blogg om kritik mot ett av alla massmord i Israel (kolla in första länken i detta inlägg). Hans argument var: jag är sjukligt besatt av Israel plus att jag blundade för de värsta konflikten i världen.

Min fråga är samma som då: var finns listan där de konflikter man "får skriva om"? Och varför skulle jag inte få vara besatt av konflikten i palestina/israel? Är det fel? Är jag antisemit då?

Svaren är dumma eftersom att frågeställningen inte tillåter något annat.

Peter, du som skrev att jag engagerade mig i fel konflikt. Jag tycker att du borde gå ner på Hobbex och köpa en ny hjärna, för den du har verkar inte fungera, och i ditt fall skulle Hobbex betyda kvalité.

Tänk om samma argument kunda användas på musik. Nej, du gillar fel band, det här bandet är bättre för att fler människor lyssnar på det. Tjenare...

Jag kommer att fortsätta att hata Israels politik. Jag kommer att fortsätta att ställa mig på de svagas sida, men jag kommer aldrig att rättfärdiga våld även om jag har tillräckligt mycket i skallen för att FÖRSTÅ varför en kvinna som fått alla sina barn och sin man mördade av israels armé - den mest vidriga av alla arméer - vill spränga sig själv mitt bland oskylldiga människor. Kännslor gör oss relativt korkade. Men det är skillnad på att förstå och att STÖDJA, och stödja våldet kommer jag aldrig att göra.

Israels politik mot sin omgivning är ren och skär ondska. Jag hatar den.

Jag är dock inte antisemit. Sådanna diskussioner kommer från de som försvarar ondskan, för att inga andra argument finns.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Visst ær det ok att bry sig! Men ibland undrar jag om inte framførallt vænstern har ganska stora brister. Deras empati verkar bara stræcka sig till konflikter dær antingen USA eller Israel ær delaktiga. Och aldrig kan en debatt føras om någon orættvisa utan att Palestina/Israel konflikten kommer att øverskugga allt. Att milj mænniskor mørdas i Kongo, Somalia mm mm mm mm mm mm mm næms næstan aldrig, och om någon skulle børja skriva om det på någon blogg, ja då dyker det upp någon haverist på vænstersidan som gærna byter æmne till just Palestina/Israel konflikten.

Verkar som USA/Israelhatet øverskuggar allt annat som sker i værlden om man har røda brillor på sig.

Mikael

Fredrik sa...

Vad fan, kan du inte läsa dit våp?

VAR FINNS LISTAN FÖR VILKA KONFLIKTER MAN FÅR BRY SIG OM????

Du missade hela poängen och slank förbi alla argument, som faktiskt är jävulskt relevanta, som om de inte fanns. Ungefär som resten av de idioter som försvarar
"mördarpolitiken".

Får jag vara besatt, frågade jag. Får jag bry mig om det JAG vill bry mig om?

Jag skriver om de fel de "starkaste" gör, först och främst, för att de som missbrukar makt oftast är de som ansvarar för varenda jävla konflikt som finns. Detta går att bevisa hur lätt som helst.

Vill du diskutera, jag gör det gärna, se då till att svara på det jag SKRIVER; här ställde jag frågan om jag fick bry mig; du gör exakt som den andra idioten jag skrev om, Peter, och hänvisar mig vidare till någon annan konflikt.

Min fråga: är ni rädda att diskutera USA och ISrael eftersom att ni inte med er logik kan försvara er då? Är det då enklare för er att prata om Kongo, för att slippa ransaka sig själv? Jag är inte imponerad.

För övrigt håller jag på att laga muren runt Norges ambasad. 8)

Konflikten i Somalia har jag inte skrivit om, jag vet nästan inget om den, ska jag då börja säga saker, bara för att? Kongo har jag läst en artickel om. Alldeles för lite för att bilda sig en uppfattning. Jag har ett liv oxå.

Min fråga kvarstår.

Jag väntar med spänning på svar. Ett riktigt svar, inte exakt det jag inte ville ha.

fred säljer, men inte i Israel och USA...

Anonym sa...

Hehehe! Undrar bara var jag skrev att jag inte bryr mig om Palestina/Israel konflikten?????????

Ær det enbart før att jag inte faller in i køren jag førpassas till Israel/USA vænner som håller med dom i vått o tort??? Du har inte en aning om vad jag tycker om den konflikten, ændå var du snabb att att falla in i invektiv osv:)

Det enda jag menade kan du ju iofs læsa hoppas jag:).

Men om vi ska tala folkmord(poppis ord btw)så finns det idag, nu! konflikter som ær lång værre æn Palestina/Israel-konflikten. Men det handlar ju iofs inte om politiska stællningstagande, som tragiskt nog ær det enda Palestina/Israel-konflikten handlar om idag. Skulle kunna skriva om lænder, områden som jag arbetat i som inte ær några poppis konflikter precis, men jag undrar vem som bryr sig? Trist bara att høger o vænstermuppar enbart fokuserar på detta:(

Mikael

Ps, æven jag ær, nåja gammal och still hårdrockare:)

Fredrik sa...

Jag vet inte om du skrev att du inte bryr dig om USA/Israel, jag vet att du skrev att du tyckte att jag skulle kolla upp andra konlikter oxå. Det var därför jag tände. Men jag var på dåligt humör igår (hårt jobb och hungrig, inte en bra kombo), så mina ord var inte väl valda. Jag ber om ursäkt. 8) Men jag anser dock att jag har en poäng, för jag har skrivit mycket om Israel, och det vanligaste svaret för ett år sedan var: antisemit, om man kritiserade dem. Jag tycker att sådan argumentation är ren ondska. Man hittar på en lögn, för att man inte kan försvara sig med riktiga argument.

Anledning till att det brast igår var ju, som jag skrev, att du gjorde exakt det jag skrev retade mig. Nämligen försökte för fokus från det jag ansåg vara kärnan i just den texten.

Jag upprepar: jag vet att det finns många konlnikter i världen. Jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte ens har koll på en promille av dem. Men de jag har koll på är bland annat de i sydamerika, och vet du vilka som är skylldiga till allt? USA.

Afrika är utanför min kunskapsbank, av den anledningen till att inget skrivs om det. Inte där jag läser. Jag har läst liiiite om konflikte i Somalia. Och som i de flesta andra vansinniga områden är det korrumption som är det stora problemet. Och att vi i EU inte bryr oss om våre regler kväver folket. MEN, detta handlade inte om Somalia.

IDag handlar det om Israel.

Vi håller oss till det, denna gång.

För problemet jag pratar om är att så fort man pratar om problemet (hehe) dyker det upp någon som vägrar. Eller som kallar dig (mig) antisemit.

Tack för att du skriver här! 8) Nu ska jag vara trevlig. 8)

Hårdrockare kan man inte välja att vara. ;) Min fråga: jag ser ingen skillnad på Danska och Norska i skrift, var kommer du ifrån? Jag själv har blod från Moirana. 8)

fred

Anonym sa...

Trevligt att du var trevlig:) Jag ær en Svensk som bor och arbetar i Køpenhamn sedan snart 4 år. Och hør har du ett litet musik tips:)

Danko Jones, det ær bara så back to basic. Min son och jag var på Siesta nu i Sommras och bara toknjøt av Danko, Mustasch mm mm. Danko var såpass bra att vi tog till Copenhell lite senare:) Å Grabben ær 10:)Underbart att grabben o Gubben har samma musiksmak:)

Mikael

Fredrik sa...

Det var därför jag förstog vad du skrev. Det borde jag har förståt. 8)

Jag är trevlig. Ibland. 8)

Danko är inte riktigt min tekopp, men det är helt ok. Min rock ska vara stenhård. Eller inte. Jag gillar det mesta. Men hård musik är en favorit.

Anonym sa...

WTF. Danko ær ju som fantomen:) Stenhård med andra ord. Lyssna gærna på senaste alstret Below the belt, helt enkelt lysande hårdrock, inte 1 dålig låt på den skivan. Ungefær som en spark i skrevet før oss alla som ælskar perfekta hårdrocksriff:)

Mikael

Fredrik sa...

Perfekta hårdrocksriff hittar man på Machine heads the blackening. Och testaments The gathering. Och på gamla W.A.S.P:skivor. Och på Queensrÿches gamla plattor.

Jag synar dig. Och jag skall kolla upp skivan. 8)