torsdag 1 juli 2010

Phonetik/No sleep


Musik är helt klart topp tio i min hjärna. Jag älskar det! Det finns så mycket dramatik och känslor som harmonier och takter kan ge mig närhet till. En musikstil för varje humör, skulle man kunna säga, även om det inte riktigt är sant – det finns musik för varje tillfälle, men det behöver inte vara det uppenbara.

Hip hop är den genre jag lyssnar mest på, utöver metal, varför då inte slå ett slag för Phonetik? Killen som är Phonetik heter Peter och kommer från Umeå; han är förmodligen en av hiphopvärldens bäst dolda hemligheter. Jag kom i kontakt med honom, eller hans musik snarare, genom besynnerliga händelser för en massa år sedan. I Umeå. Inga detaljer finns bevarade, utom att han var där, och någon som ville att jag skulle höra musiken han spelat in. Jag tyckte att det lät grymt.

Rappa är svårt, tycker jag. Det kräver en teknik jag verkligen inte bemästrar, så jag vet vad jag säger då jag säger att det inte bara är att snacka skit till en takt. Jag tror att det var Yngwie Malmsteen som beskrev genren med de orden. Men Yngwie får ursäkta, jag älskar hip hop. Och DINA texter herr Malmsteen, om man jämför med Sticky Fingaz debut, eller Immortal Technique, suger hästballe. Din musik är dock balsam för mina öron.




Phonetik har släppt en skiva (Survival tactics) som är producerad av en barndomsvän till mig, Da Hoova – eller Magnus som jag brukar kalla honom. Survival tactics kom för ett år sedan ganska exakt. Den är en skön samling låtar som endast lider av lätt enformighet. Musiken är asbra och skön. Peters flow är grymt och oöverträffat i detta land, jag svär! Det är dock samma tempo på varje låt, så jag önskar lite vansinne till det nya släppet som har kommit. Jag har dock inte hört det.

Jag säger bara: så här ska rap låta.

Hur som haver: lyssna! Stöd musik som inte har tagit sig över den fördummande konsumtionsbarriären. Det här är äkta. Här finns bara kärlek till musik!


1 kommentar:

Unknown sa...

tja försöker att få tag på mange men har inte gått på några år