onsdag 27 juli 2011

Hold your fire - hår-metal. Firehouse.

Skivan. Hold your fire



När jag var lite yngre, och jag rockade fett som fan, hade jag många favoritband.

Jag spelade in samlingskassetter med favoritlåtarna. Det är kanske nåt att fördjupa sig någon gång.

Många av de band jag lyssnade på hade dock splittrats eller bytt någon bärande medlem, vilket ledde till att jag helt enkelt fick nöja mig med de lite nyare grupperna.

Ett par av grupperna var stenhårda och fantastiska. Ett par av grupperna var softa och helt makalösa.

Men det fanns ett band, de påminde mig om både Skid Row och Mötley Crüe. Skid Row hann jag se innan de fuckade upp sin karriär. Jag han dock inte se Mötlley, vilket jag ska försöka åtgärda någon gång.

Det här bandet, Firehouse, var ett amerikansk band av typen hår-metal, skulle jag tro. Men musiken var skitbra! Band som Danger Danger, Tuff, Giant, och Winger hade alla framgångar, mest tack vare svulstiga ballader - något som gett mig både glädje och spontana kräkningar.



Hår-metal



Den skiva jag gillade mest av Firehouse var den andra skivan, Hold your fire.

Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat på den. Men det är jävligt många.

Inledande låten, Reach for the sky är nog favoritspåret, men egentligen finns där inget utfyllnadsspår. Plattans fem första låtar är egentligen allt en hårdrockare kan önska i form av klass.





Det kommer en ballad som låt fem. Och visst är den lika svulstig som allt annat. I och med att jag älskar den här skivan, ligger nog balladen lite högre i min bok än i alla andras.





Hur som helst. Idag Firehouse, Hold your fire. En skiva med 12 bra låtar. Hur ofta händer det? Gillar man Skid Row eller Mötley Crüe ska man kolla upp detta.



Titelspåret:

2 kommentarer:

Stones sa...

Det var verkligen inte igår man lyssnade på detta, vad jag kan minnas så var dom helt ok, har nog skivan som du nämner någonstans :) Troligtvis uppe i norr.

Fredrik sa...

8) Jag gillade bandet. De gjorde det bra och jag var för ung för att döma ut dem som kopior - eller vad det nu var man dömde ut band för.

Jag har ingen annan skiva av dem. 8)