måndag 14 juni 2010

Wetterstrand-gate

Jag skriver oftast om högerns våldtäck av det fria ordet. Idag är det dock lite roligare än vanligt eftersom att jag faktiskt har kvar en källa till vansinnet. I dagens aftonblad med löpet om hur högern ska ”krossa” Maria Wetterstrand. På order av furir Reinfeldt, bör påpekas.

Alltså, jag vet hur det funkar, men resten av vår naiva högerröstande befolkning verkar härligt omedveten om ta mig faan allt. Ett vanligt argument mot mig i denna fråga är: ”men du läser bara vänstertidningar.” Fel, jag läser vänstertidningar OCH högertidningar. Det är bättre för helhetsintrycket. Men jag är emot den socialdarwinismen som borgarna älskar. Den enes död, är en förlegad trossatts, vi har kommit längre, jag vägrar att förminska mänskligheten framsteg på ett sådant värdelöst sätt. Det sociala samhället ger oss större utrymme än fascismen.

Alla vet att högern inte tar debatter med vänstern, det är inte en slump att ett krav för att delta i tv har varit att ingen motståndare skall delta i samma program. De har fört sin politik på lögner och de klarar inte av granskningar. Bonniersfären har inte kritiserat högern nämnvärt på sex år, ungefär. Borgarfred, typ.

Men här har vi alltså ett verkligt fall av totalitarismen, demokratin angrips av rädslan för en förlust i valet.

Ingen är väl förvånad över att många moderater är emot presstödet? Det kan ju bidra med fler röster i debatten.

Men när SvDs ledarskribent tar order direkt från regeringen är det inget annat än stalinismen. När Reinfeldt kan grina om hur lite Wetterstrand granskas i media hotas det fria ordet på ett mer intrikat sätt än då en idiot som Wilks fjantar runt med Mohammedkarikatyrer. Wilks är en konstnär, Fredrik är politiker; Wilks jobb är att uppröra, eller möjligen tjäna pengar, Fredrik ska granskas – absolut inte kräva granskningar av andra politiker av rikstäckande media. Speciellt inte då det handlar om ett förestående val. Sådana möjligheter har man bara i länder som sovjet och… USA. Två totalitära samhällen där antingen staten eller näringslivet står helt laglöst i mitten och bestämmer agendan.

Vakna, för helvete.

2 kommentarer:

Roy Race sa...

Bra skrivet som alltid har faktiskt kladdat lite själv i samma ämne...

Fredrik sa...

Tackar royboy 8) Alltid kul med trevliga ord. Jag retar ju mest upp folk i vanliga fall ;)