måndag 15 februari 2010

Mer Lovecraft

Utgivningen av Lovecraftböcker fortsätter i sverige. Bakhåll gav ut ”Pickmans modell och andra noveller” för ett tag sedan. Nu fortsätter de med boken ”Fasansfulla händelser i Dunwich”.

Då de mesta redan finns på svenska sedan tidigare är detta kul mest för det vackra omslaget, som, får jag förmoda, föreställer H P Lovecrafts hem, och så då det vanliga fotot på Lovecraft, det som man ser nästan överallt där han nämns. Auberon hade det i bookleten till skivan Crossworld (låten “Ex oblivione” var en hyllning till skräckmästaren). Vidare har Mattias Fyhr har skrivit ett efterord, i vanlig ordning måste man ju säga, han verkar ha ett finger i alla utgivningar av författaren i detta land. Det är nästan pinsamt att jag inte läst hans essä om Lovecraft, men det kommer väl det med.

Novellerna är Skuggan ur tiden, Fasansfulla händelser i Dunwich, Bilden i huset och Graven. Av de novellerna är det väl mest den första som jag gillar; det är en av hans längre noveller, en av hörnstenarna till hans mytologiska värld. Förvisso är alla hans berättelser besläktade, det har han själv påtalat ett flertal gånger, men det är inte alla som beskriver någon av de äldre raserna så uttömmande. Vansinnets berg gör det, så gillar man den novellen är det en god gissning att man gillar denna, och vice versa.

Det är en relativt tunn Lovecraftbok, men det gör inte särskilt mycket. Översättningen är adekvat, jag har inte mycket att klaga på. Ett par lustigheter har letat sig in i texten, men det är som det ska vara. (intervju med översättaren)

Jag känner att jag har tömt mig på superlativ om denna författare då jag skrivit så mycket om honom det senaste året. Men ska man köpa och läsa en bra bok, ja, då är detta ett utomordentligt förslag.

Hur bra är Lovecraft?

Han

är

faktiskt

helt

bäst!

2 kommentarer:

Magister sa...

Det är tyvärr inte Lovecrafts hus, bara någon gammal byggnad.

Det kan vara intressant att notera att det är första gången som både "Skuggan ur tiden" och "Graven" ges ut i sin helhet på svenska.

Fredrik sa...

Då hade jag fel. Men bilden gör sig bra som omslag. Även om jag är grymt besviken just nu. 8)