måndag 15 februari 2010

At the mountains of madness

Guillermo del Toro har gjort ett par bra filmer. Jag gillar Hellboy, den är charmig och har sköna inslag, inslag som passar mig som handen i handsken, eftersom att ”gamla gudar” gets me going. ”Barnhemmet” är en vacker saga, påminner inte så lite om filmen Dark water, eller varför inte Clive Barkers fantastiska ”The thief of always”! Bröderna Grimm skulle ha nickat uppskattande, tror jag. Bra är den i alla fall.

Nu håller han tydligen på att göra Bilbo, vilket är en film jag varken sett fram emot eller önskat få se. Jag kommer säkert att gilla den. Men efter han är klar med den kommer det. Det som jag aldrig trodde skulle komma: en Hollywood produktion (gissar jag) av ”At the mountains of madness” av Lovecraft.

Jag undrar lite försiktigt, är världen redo? Howard Phillips Lovecraft ÄR en munfull om man inte är lagd åt det hållet.

Jag är hur som helst så redo man kan vara!

Toro sa en rolig sak angående filmen, jag klipper in det citatet. Det kom från en Nya Zeeländsk tidning:

"[he estimates it will cost US$90 million to make the movie but]... he still has to convince Hollywood. "We are trying to do it, but it is a very expensive movie," says del Toro. "Its difficult to have a movie like that without Hollywood and it's almost impossible to have it done with Hollywood. It's a conundrum because it's a move that [would cost] about US$90 million, but US$90 million means they [Hollywood] don't understand a horrifyingly unhappy ending and the fact there's no love story. It's a purely cosmic horror where man is not the hero but just vermin created for the amusement of a larger species. There are so many ideas that are alien to [Hollywood], no pun intended."

Del Toro hasn't ruled out the possibility of even a small amount of filming actually taking place in Antarctica. Some of the events in Lovecraft's story take place at McMurdo Sound.

"I've always wanted to do that. It is still a possibility. One of the first things that came up with the studios was the liability and insurance issues of taking a formal giant crew to Antarctica. But what I learned technically on Hellboy and Blade allowed me to do Pan's Labyrinth. It is my belief that what I learned on Hellboy 2 and [will] on The Hobbit will allow me to go out and make At the Mountains of Madness, even if its not in Antarctica.

...

"I want to do it. If Peter [Jackson] had the Rings trilogy and James Camerson had Titanic - there are movies that you think are a mission to do. My mission in my life is to make At the Mountains of Madness if I can."

Do it!

4 kommentarer:

Magister sa...

Det är dessutom mycket lovande att han vill ha världens främste Lovecraftkännare S. T. Joshi som konsult på filmen. :)

Fredrik sa...

Guuud vad trevligt det kommer att kunna bli! Jag känner att Torors respekt för Lovecraft är vad som kan göra det här till det bästa verket av Lovecraft på film.

Det kan till och med bli den bästa filmen någonsin!

Magister sa...

Jag skulle vilja påstå att de bästa filmerna i nuläget är Out of Mind (även om den inte är någon direkt filmatisering så blandar den fiktion och verklighet på ett elegant sätt, och Christopher Heyerdahl gör en fullkomligt lysande insats i rollen som Lovecraft själv) och amatörstumfilmen The Call of Cthulhu.
Men Del Toro kan göra så mycket mer med en hygglig budget. :)
(Jag tror för övrigt att han smög in ett par Old Ones i bakgrunden i Hellboy 2 ett par gånger.)

Fredrik sa...

Aaa

Jag gillar den Lovecraftinfluerade At the mouth of madness, med Sam Neill av herr Carpenter.

Out of mind har jag inte ens hört talas om. Måste kolla upp! Såg att det fanns en film där Tori Spelling var med. Den vågar jag inte kolla på! Jag är lite fördomsfylld. Call of Cthulhu ska jag köpa. Vägrar se den innan. Sån är jag.

Och ja, del Toro verkar förstå Lovecraft på det sätt som så få andr ahar gjort. Dagon och Re-aminator... För att inte tala om The tomb. Hjälp!