söndag 22 april 2012

Vad avgör om en skiva är klassisk?

Jag hade en serie som jag skrev här för ett tag sen. Eller, det var nog mer än ett år sen. Då jag hade min betalda ledighet från företaget vars chef trodde att han fick rövknulla mig utan att fråga först.

Det gick som det gick - och samtidigt har jag inte alls orkat hålla det tempo som jag höll då. Det var över 40 inlägg i månaden. Nu skriver jag då jag orkar, och har tid. Då hade jag bara tid.

Jag försökte rekommendera bra skivor, men insåg någonstans att så många bra skivor har jag inte att rekommendera. Jag menar, jag hade redan skrivit om Metallica och Helloween, det är ganska svårt att komma på något som är mer mainstream i den genre jag härjar i.

Det slår mig som en murarhammare i ansiktet att jag ska skriva om skivor som retar folk men som har kvalitéer. Idag ska jag nämna den supermelidiösa speedmetalskivan Valley of the damned, av heavymetal konstelationen Dragonforce.




 Vad man än säger om heavy metalskivors omslag... de kommer aldrig att få pris för originalitet.



Dragonforce. Jag såg dem live en gång på sweden rock. Tydligen hade de repar in en ny trummis bara någon dag innan spelning. Det hördes. Det lät fördjävligt.

På skiva är de något enahanda; de skriver låtar som inte går att få ur skallen, hur man än försöker. Det är som sirap i hjärnbalken - men vet ni vad, med en öl och rätt sällskap så är det faktiskt riktigt roligt att sjunga med och fnissa åt musikernas galna upptåg. Killarna spelar som om tonerna gav dem lön för varje gång de blev använda. Bara inledande eposet, titelspåret, är så intensivt att jag nästan baxnar.

Det är bra. Det är just på gränsen till att vara för mycket. Men på den här skivan tycker jag att de landar på rätt sida av av vansinnets gräns. Därför inleder jag den här söndagen med att ge alla tipset - som om det behövs, alla har åsikter om det här bandet. Inga åsikter är snälla. Utom min.

Och svaret på frågan, vad gör en skiva klassisk, är givetvis om man gillar musiken. Svårare är det inte. Alla andra förklaringar måste kölhalas under Titanic.

Njut!

2 kommentarer:

jöy sa...

Tja, assfucker! :D

har röven full här

helt apropå...kolla klassiska albumet snart med vollan och zacke!

http://www.youtube.com/watch?v=UWG0cybfPvo&feature=player_embedded

Fredrik sa...

aaaah 8) VAR HAR DU VARIT!!?????"?"""!!!!???!

ah

8) Är det inte den där andra killen som sjunger i Vollans band? öööh Vad han nu hette.