onsdag 11 april 2012

Queensrÿches Operation: mindcrime II

Jag har gett mig fan på att jag ska lyssna igenom den här skivan ordentligt. Jag ska lyssna på den så ingående att jag hör om det är bra eller inte.

Jag vet hur mina recensentkollegor jobbar. In med skivan i stereon, eller datorn - eller så är det bara program - och sen lyssnar de tre gånger och skriver en putslustig recension.

Musik är konst. Man respekterar konst som man respekterar musik. Någon eller några har lagt ner sin själ i arbetet. Klarar man inte av det då har man valt fel jobb. Hör ni det era dårar?

Hur som helst, om man bortser från mitt förakt för alla andra som skriver om musik, så är det här en skiva som jag vill lyssna på under rätt förutsättningar. Operation: mindcrime är enligt mig världens bästa skiva. Den är så detaljrik, om man bara lyssnar bortom den uppenbara sångmelodin, att det är oöverträffat. Det är inte det mest tekniska av album, det är inte heller det mest lättillgängliga som gjorts, men det har element av allt som jag gillar med musik. Men framförallt har den låtarna. De tidlösa eposen som jag kan hänge mig åt ett par månader åt gången. Det kan gå något år mellan varven då jag tar fram skivan. Men då jag tar fram den är det som jag aldrig varit ifrån den.

Queensrÿche har släppt idel skit sen Empire, men de skivor som kom innan var fullpoängare allihopa.








Därför måste jag lyssna igenom skivan. Ordentligt. Som bara jag gör. Hela skivan på repeat, sen en låt åt gången.

Skivan bör vara bra. Vad fan. Dio är ju med på den. Och då jag lyssnade igenom den härom dagen så diggade jag lite lätt.

Det här är mitt lilla projekt. Häng med!

7 kommentarer:

Kim sa...

Hej Fredrik. Du är hjärtligt välkommen att recensera skivan på WeRock.se - när du lyssnat på den på ditt sätt.
Hälsningar / en "recensentkollega/dåre"?

Fredrik sa...

Hey. 8) Det är förbjudet att ta åt sig av mina haranger. Jag kan skriva åt oss. Jag håller just nu på att försöka få loss en intervju som kommer att bli asrolig, men jag har lite problem med de som ska intervjuas. Det är lite... Cirkus. Som sig bör. höhö

Christofer sa...

Och jag som inte har tagit mig för att riktigt lyssna på första Operation Mindcrime än. Trots att jag ägt den så länge jag kan minnas...

Tomasz Swiesciak sa...

Hur recenserar du med ny skiva från ett band som du aldrig hört talas om medveten om att du har en deadline nästa dag?

Fredrik sa...

Tom: Det går inte. Inte om man vill skriva ordentligt om det. Men. En lösning är ju att lyssna på skivan hela dagen. Skriva på natten. Det minst dåliga alternativet. Men. Jag skulle vägra. Jag får inte betalt för att skriva. Så det skulle inte vara så svårt. :D

Christofer... Va? Du har ju världens skönaste lyssning framför dig. Grattis! :D

Chief Rebel Angel sa...

Du har rätt - "Operation: Mindcrime" är världens bästa skiva, alla kategorier.

Tvåan är en skiva som är bättre än vad media har utmålat. Den har en del ljusa stunder, men eftersom den ställs mot Världens Bästa Skiva så bleknar den i jämförelse.
På egna ben är den rätt bra.
Inte suverän, men bra.

Du har bra lyssning framför dig!

Fredrik sa...

Chefen: Ah Det var väl ungefär vad jag tänkte försöka röna ut. 8)

Och det är exakt det du beskriver jag vill ha fram. You guys!