onsdag 15 augusti 2012

Rasistlogik.

Ännu en dag avklarad.

Det är den ständiga känslan då man packar ihop sina verktyg för att åka hem till familjen.

Trots att det är först då dagen verkligen börjar.

Jag har ägnat kvällen åt att läsa om rasister. De är rätt jävla stenkorkade alltså. Jag hade tänkt att komma med skäliga argument för att bevisa det, men då det första en rasist säger då de blir upptryckta mot väggen är: Du är rasist, du hatar vita.

De är inte värd den luft de andas. De är så dumma att man ta mig fan självdör. Jag, jag hatar vita? Jag har barn med en vit kvinna. Hatar jag henne? Jag erkänner gärna att jag blir förbannad på henne ibland - riktigt ordentligt förbannad. Men hat? Ridå.

Nej. Jag hatar orättvisor och diskriminering. Rasism är en form av diskriminering.

Mer säger jag inte. Det är inte lönt att förklara för de som inte begriper.

3 kommentarer:

Spader Ess sa...

Rasism är fult. Man dömer folk efter deras handlingar, inte härkomst eller hudfärg.

Tyvärr är vi människor experter på att dra andra över en kam, även jag, men jag försöker jobba med det.

Dock får man vara försiktig med att stämpla allt som är obekvämt som rasism, eller ännu värre kasta det omkring sig för att gömma sina egna tillkortakommanden, för då urvattnar man betydelsen.

Saklighet, insikt, ett öppet sinne och sunt förnuft kommer man rätt långt med. :-)

Charlie sa...

Folk och deras rädsla. Rädsla är fan roten till allt ont, även rasism. Du borde skriva om rädslan. Själv är jag bara rädd för råttor och saxar i natten och att de som jag tycker om inte ska tycka om mig tillbaks. Eller att jag själv ska såra dom jag tycker om.

Fredrik sa...

Rasism är korkat, eftersom att rasisterna sällan är beräknande kapitalister. Och det är just vad det är, en vidrig form av kapitalismen. Det systemet behöver sina ickemänniskor. De behöver människor att utnyttja för att maximera sina vinster. De länder som var rikast under 1900-talet byggde nästan alla sina rikedomar på slaveri.

Det som behövs är respekt. 8)

C: om rädsla skriver jag ju jämt. På sätt och vis.