fredag 9 september 2011

Stefan Liv. Onödigt.

Något vackert som har med hockey att göra! 87, var är du nu...



Jag är ändå ganska tagen av nyheten att Stefan Liv är död.

Killen var en av de roligaste intervjuobjekt jag lyssnat på, det var alltid något skämt, eller en finurlig kommentar. Det krävs en begåvning för att vara så underhållande. Jag tänkte på honom i samma citatskola som Mats Lavander. De flesta citat handlade om bilkörningen då den var på tapeten. Jag fick sympati för killen.

Jag var aldrig hans störta fan, den spelstil han hade såg fumlig ut, och lämnade mycket att önska vid returer. Visst fan var han bra - han hade till och med utvecklats till det bättre efter tiden i amerika - inget snack om saken, man han var inte så där superbra som en del vill framhäva.

Han kunde dock bli magisk. Ibland bara sög han in puckarna i magen. Finalserien mot färjestad, något år, där han höll nollan i fyra matcher, den är fan i mig legendarisk. Sällan betyder en spelare så mycket för sitt lag som den killen gjorde då.

Nå. Jag har aldrig gillat HV 71. Men jag gillade Stefan Liv.

Vad säger det om världen? Att den här olyckan inträffade? Vi pratar om hockeyspelare som tjänar massvis med pengar. Varför åker de omkring i skrothögar till flyplan? Om det nu är så det ligger till, jag tycker inte att man får något ordentligt svar någonstans. Jag kanske har letat dåligt. Jag har också hört att det kan ha varit en för kort startbana. Alltså. Hallå? En för kort startbana? Det låter ju som ett dåligt skämt.

Men, om det är så viktigt att locka till sig spelare för miljoner, borde det då inte ligga i ligans intresse att dessa miljoner och miljoner i investeringar ska vara någorlunda skyddade från fara? Eller är det den vanliga valsen om girighet och snålhet och vinstmaximering? Varför känns det så enkelt att dra den slutsatsen?

Högern skyller på individen. Alltid. Aldrig att man skall se problemet i ett större perspektiv. Aldrig att man ska tänka på att man kanske inte ska öka aktieägarnas vinster varje år, utan i stället investera i säkerhet.

Vi får se vad resultatet blir. Det kan leda till något bra. Vi får se.

Men. Jag fäller en tår för en mycket sympatisk man som hade mer att bjuda på. Fler danser.

Stefan Liv.

Ab. Ab2. Ab3. Ab4.

Inga kommentarer: