måndag 6 oktober 2008

error

Jag klantade mig då jag skulle lägga ut förra texten.

Den blev halv bara...

Den är tillagd, men om någon mot förmodan läste, och inte orkar leta reda på det ställe jag klantade mig på:

Jag blev faktiskt lite imponerad då jag såg att USA skulle köpa aktier i dessa banker, om krispaketet gått igenom. Det var trots allt en republikansk plan. De har krupit till korset och insett att alternativet faktiskt kan vara värre.


Kanske var det därför det var just republikaner som fällde förslaget. Alla republikaner är inte George Bush. Det är till exempel endast 25 % av republikanerna i partiet som är abortmotståndare. De vill inte stå med hundhuvudet nu då klåparna de kanske inte håller med har kört allt i botten. Vad vet jag? Det kan vara för att tvinga fram ett förslag som skall fortsätta i inkört spår. Då blir det katastrof.


Varför? Jo, för att staten måste kunna agera i kristider. Den måste kunna gå in i de företag som krävs för att samhället inte skall falla ihop; sjukhus, skolor, underhåll och städning, transporter, energi, vatten, allt måste fortsätta att fungera även om ekonomin faller. Har staten pengar kan den dessutom skapa jobb där bristen på dessa är stor.


Allt detta är möjligt i den kapitalistiska värld där privatiserandet inte blir ett självändamål som sällan helgar medlen.


Det vi ser nu är i princip bara början. Mycket kan räddas om stolthet sväljs. Men det börjar bli bråttom, för efter bankerna kommer kreditbolagen, och om inte de kan betala ut löner…

Inga kommentarer: