fredag 4 januari 2013

DVD: Total Recall




Jag hade läst rätt mycket dåligt om den här nyinspelningen av Arnold Schwarzeneggerfilmen - hans bästa! Det dåliga skulle då gå ut på att huvudrollsinnehavaren Colin Farrell skådespel suger.

...

Och det vågar man alltså säga om en film i vilken världens sämsta Arnold agerat uselt i? Nej, det finns värdelöst skådespeleri i den här filmen, och det står bland annat överskattade Underworld-vampyrkärringen Kate Beckinsale för. Det är inte det att hon agerar dåligt, det är det att då hon står och lyssnar på någon som pratar i filmen, tänker jag på porr. Det beror på minspel och poser. Seriöst, regissören måste ha varit överkåt då han regisserade henne. Näste kvinna som suger i de här filmen är Jessica Biel. Men här är det bara rent uselt agerande framför kameran som stör, inga kåtposer.

Men. Ska vi prata om Total Recall istället för de märkliga insatserna från damerna i filmen? Japp! Ni som har sett filmen Total Recall (tv-serien kommer jag inte ihåg...) kommer ihåg att den utspelade sig på Mars - nu är det på Jorden vi befinner oss. Originalfilmen var inte det minsta trovärdig, men jävligt underhållande! Jag har inte läst boken filmen bygger på - men om jag hittar Philip K Dicks bok kommer jag att införskaffa den! Filmerna har gjort mig nyfiken.

Den politiska vinkel i filmen är som vanligt lite skev, eftersom att det är Hollywood, och de klarar inte av (alt vågar inte pga måste suga kuk för pengar) att göra samhällskritik realistiskt. Den finns dock. I den här filmen, som alltså utspelar sig på vår hemplanet, är i princip hela världen obeboelig, på grund av kemisk krigföring som förgiftat allt utom Australien och England. För att ta sig däremellan har man byggt en hiss som går rakt genom jorden. Australien är underklassens hem, och England är den lyckliga medelklassen och dess maktfullkomliga regering som styr.

Jag underhölls av filmen. Den var mörk, overklig och rätt kul faktiskt. Jag förstår verkligen inte kritiken mot att filmen skulle vara stel, eller var det livlös? Det är en dystopisk film. Klart att det ska vara mörkt, majestätiskt och jobbigt. Jag älskar sånt!

Nå. Jag skriver inget om handlingen, som ni som råkat läsa här tidigare redan vet. Det här är bara några reflektioner. Jag skulle ge den här filmen en chans, den är nämligen bra, men räkna inte med något episkt mästerverk.

(toppraffel)

Skål kamrater!

4 kommentarer:

Allamagoosalum sa...

Menvanudå?! Jag har ju sett den här och jag tänkte inte på porr när Kate Beckinsale var i bild. Och jag tänker jämt på porr. Typiskt.

Fredrik sa...

Ja. Alltså. Jag vet inte vad det beror på, men jag gillar inte Kate. Det är inget personligt, för jag känner henne inte. Men om man kollar hur hon står, i vissa scener - eller hur kameran gärna har hennes anusbehållare i förgrunden och det väsentliga någon annan stans. Men man stirrar ju på dajmen så klart.

Jag tänkte på porr för att det är det enda mina gamla getkollegor vill se henne i. 8) Det är inte du, det är jag.

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Har sett båda och den gamla var bättre tycker jag. Den nya var dock inte kass och jag hade inget emot skådespelarinsatserna. Det som irriterar mig är varför man gör en remake av denna i och för sig hyfsade film? Dålig fantasi?

Fredrik sa...

Tanken: Jag kommer alltid att ha problem med att tycka att filmer som Arnold är med i är bra. 8) Men originalfilmen är bra. Så jag låter det gå för den här gången. ;)

Det som irriterar mig är att det överhuvudtaget görs remaks av filmer. Varför inte göra nåt nytt?