måndag 17 december 2012

Bok: The night eternal - Guillermo del Toro & Chuck Hogan

Ibland då man lägger ifrån sig en bok man nyss läst ut känns det som att allt just tagit slut - inte bara boken man just läste, utan allt runtomkring en också.

Nu på slutet har den kultur jag tagit del av, oavsett om det handlat om film, serietidning, data/tv-spel eller litteratur dessutom varit postapokalyptiska. Lägg till att jag sitter och plitar på berättelsen som utspelar sig på första Auberonskivan, en berättelsen som handlar om slutet av allt. Allt.

Det är inte utan att man blir bedrövad.




Omslaget. Japp!


Nåväl. Jag la just ifrån mig the night eternal - en fräsig metaltitel om det någonsin fanns en sådan - och känslan var total. Jag känner mig alltid glad då jag läst ut en bok, uppfylld, men det är lika mycket ett förväl till en text som man varit nära, som man förmodligen aldrig kommer att läsa om. De böcker jag läser om är de som skrivits av H. P. Lovecraft eller Robert Jordan, vars sista bok kommer om en halv månad.

Här var det alltså den avslutande delen i filmmakaren Guillermo del Toro och Chuck Hogans trilogisvit om vampyrer. De två första delarna kan man läsa om här och här.

Jag hade tänkt att skriva om hur denna bok är antitesen till twilligtböckerna, men jag inser efter att jag har läst om mina gamla recensioner att jag redan har använt mig av den vinkeln. Vampyrer är mördare. Här framställs de dessutom som någon från det gamla testamentet, med allt vad det innebär. Man bara måste älska det!



Snygging! Hångla upp Bella nurå! Eller?


Jag vet inte om det var språket jag läste den här avslutande romanen, men det var mycket mustigare och, ja, i brist på andra ord, vackrare skrivet på engelska.

Handlingen? Ja. Förgörelsen slutar med kärnvapensmällar över hela planeten. Jorden befinner sig numera alltså i nukleär vinter, med endast två timmars disigt solljus om dagen. Vampyrerna, styrd av en ledarvampyr som kontrollerar alla sina undersåtar mentalt, har samlat ihop den resterande mänskligheten i blodläger - tänk koncentrationsläger - där de tillåts leva, som boskap. Våra hjältar Fet (ja, han heter fet), Eph och Nora fortsätter sin kamp mot mörkret och sina egna tvivel, och mer säger jag inte, för då förstör jag för er.

Boken är spännande, uppslukande och, faktiskt, skitbra!

Läs!

Den fanns visst på svenska. Etta och tvåan kan man beställa härifrån (42 pix), och härifrån (47 pix). Men så KÖÖÖÖP. Eller låna på biblioteket.

2 kommentarer:

Spader Ess sa...

Ahh, jag ser fram mot avslutningen. Antar att det blir film av det hela med tanke på vilka som ligger bakom och att den redan har ett väldigt filmiskt språk.

Fredrik sa...

Japp. 8) Den här avslutningen går inte av för hackor. Den är frakking epic.

Jag hoppas att det blir en film, eller tre. Det skulle behövas efter twillight. höhö