torsdag 12 juli 2012

Nu tar vi det lite låååångsammare

 Så här kan jag se ut då jag jobbar - sug på den idiotiska namne, tillika statsminister i det en gång så fantastiska sverige.



Nej. Det råder ingen bloggdöd här. Jag har bara haft lite annat för mig. Förutom att jag nästan skar av mig mitt pekfinger, vilket lett till att jag haft problem med att spela gitarr - det är först nu jag har kunnat plocka upp gurkan igen - så har jag mest spelat tv-spel. Och det är nåt som jag inte kunnat syssla med ordentligt sen jag blev pappa.

Hur som helst.

Men, dagens tema är alltså hastigheten. Och det har ingenting med den förre Auberontrummisens ofokuserade fartfäbless. Det har att göra med det jag skriver mest om: politik. Nu för tiden hinner våra okära regeringsdårar göra misstag efter misstag efter misstag, men får de kritik för det? Nej. Det hinner hända något annat under tiden. Jag menar, så fort de klåpar sig - kommer ut i solen med förfalskad historia, där de bytt ut de riktiga frihetskämparnas ansikten mot sina egna - så fort det händer, hamnar någon annan nyhet på tabloiderna.

Historieförfalskning hade varit ett fruktansvärt brott om sossarna gjort på det 80-talet. Det hade varit vidrigt om V hade gjort det. Men på grund av den nyhetsström som sköljer över oss är det som att vi glömmer. Allt. Moderaterna står där ett tag och ser rädda ut, men då gemene man är för korkad för att minnas vad som hände för över fyra sekunder sen, kan de dra ett djupt andetag och sen slappna av.

För att då har nästa sak hunnit hända. Är det inte en norsk terrorist, så är det en britt, svensk samt Irakier som tar livet av sig - och det är inte kattskit, dessa händelser, men ska de få lyckas med att få oss att glömma de brott mot anständighet och verkligheten som vår regering begår?

Långsammare alltså. Så att ni hinner komma ihåg att den kille som bestämmer över sverige är samma man som sagt att om han inte har sagt det, där är det inte sant. Historierevisionist således. Vi vet alla att den killen ljuger.

Men det senaste som jag har garvat åt är givetvis dumheterna bakom uttalandet om att Fredrik Reinfeldt har pratat med nattpersonalen i sverige.

Nattpersonalen. Ni vet, de som bär landet. De som jobbar med vård, omsorg och dylikt.

Vet ni vad han kom fram till? Jo, att de tjänar för mycket.

Ni vet, den där gruppen som alla pratar om då man behöver ett jämlikhetsalibi - den gruppen anser han tjänar för mycket. Resonemanget angående att löneskillnaderna mellan undersköterskor och sjuksystrar förs inte med att syrrororna ska få en löneökning likt lärarna. Nej. Det är Uskorna som får för mycket. Det sista sa malaj Björklund under politikerna egna rockfestival - almedalsveckan.

Det är egentligen inte Reinfeldt det är är fel på. Det är ni som röstar på honom som borde pryglas. Det är ni som köper idiotiskt snack som att a-kassan skulle vara ett bidrag - eller nu senast klämde dåren ur sig den nya idiotin: ob-bidrag. De människor som Reinfeldt pratade med satt alltså och sa att den futtiga ersättning då får då de säljer sin tid på natten, det är bidrag.

Knappast. Killen angriper de lågavlönade av samma anledning som finansminister Borgs bekymrade prat om att lönestegen var för liten i sverige - folk måste tjäna mindre från början. Det är planerat. Den som tror nåt annat väljer att vara en idiot. Så enkelt är det.

Är det inte det vi ska fokusera på, att killen är döv för verkligheten; att killen väljer att ideologisk utarma landet, bara för att han inte gillar att staten äger saker - det är fundamentalism. Det är rent jävla vansinne. Men så får vi en oljekatastrof, och likt Israel - som tar varje stor händelse som tar över nyhetsflödet, för att med våld slänga ut det palestinska folket ur sitt land och sina hem - utnyttjar de medieskuggan för egen vinning. Givetvis planerar de inta katastroferna, endast en borgare skulle läsa texten på ett sådant sätt - men de exploaterar dem.

Därför måste vi ta det lugnare. För att hinna visa all skit som de faktiskt ställer till med.

Reinfeldt kommer i historiens sken att framstå som den katastrof för välfärdslandet sverige som han egentligen är. Om inte det borgerliga nyspråket vinner mer mark. 1984 är inte helt avlägset. Och det är skrämmande om nåt.

Inga kommentarer: