tisdag 24 juni 2008

Lite hopp i alla fall

Rage Against the Machine gjorde en otroligt viktigt comeback. Det första sångaren gör är att säga att den amerikanska regeringen består av nazister och att de borde avrättas. Gud vad jag har saknat detta band!

Logiken är glasklar, och även om jag skulle välja att sätta dem i fängelse istället för att avrätta regeringen, förstår jag hur de resonerar. Som man bäddar får man ligga.

Det är dock med förvirrade ögon jag läser att Deicide stolt deklarerar att deras låtar används som tortyr för att hindra fångarna från att somna, för att bryta ner dem mentalt; en fruktansvärt vidrig handling mot värnlösa människor. Skivbolaget använde den informationen som reklam inför deras senaste skiva, som för övrigt behandlar ämnet skilsmässa. Glen är bitter. Jag är äcklad.

Det är med sorg jag läser att Testament är stolta över att deras musik används som uppladdning inför militära insatser. De skrev till och med en låt om det på deras senaste skiva: Killing season. Jag älskar ju musiken, varför måste musikerna vara kompletta idioter? Besvärligt.

Det är som sagt med glädje jag konstaterar att Rage Against the Machine har återbildats. Det är bara synd att Bill Hicks inte fick leva och kommentera det som händer i världen. Ännu ett geni som dött för tidigt.

Hoppet lever dock!

Inga kommentarer: