onsdag 28 maj 2008

Tobias Lundström, Björklöven


Tobias Lundström lämnar Löven.


Det är med stor sorg jag konstaterar att målvakten som varit Björklövens bästa spelare i flera år nu lämnar laget.


Han har alltid valt speciella vägar, den käre Tobias. Men en sak har, i mina ögon, genomsyrat alla hans val inom sporten. Karaktär. Där så många av människorna i denna tid väljer mest pengar eller störst chans att bli känd, valde Tobbe att lämna laget han spelat SM-final med, för att gå till Björklöven - en division lägre sportsligt, en hel värld ifrån på det ekonomiska planet. Han valde Löven för att hans favoritmålvakt var Göte Wälitalo.


Avståndet mellan Ö-vik och Umeå är bara 12 mil. Han kunde ha pluggat i Umeå och spelat i Ö-vik. Men han valde laget i allsvenskan, istället för att spela vidare i landslaget.


Jag erkänner gärna att jag inte har en aning om vad Tobbe själv säger. Men det är en del i den integritet som han omgetts av. Jag har hört viskande saker om honom som person, men jag bryr mig inte; jag är inte intresserad av någons privatliv annat än de människor jag omger mig med, och då vill jag ändå inte veta allt. Jag köper inte tidningar för att läsa vem som ligger med vem, jag köper dem för att läsa vad de, vilka det nu är, tycker. Tobbe var alltid snål med mediatid. Han gillade det kanske inte, jag har för mig att jag läst det någonstans; uppmärksamheten var lite genant, läste jag mellan raderna.


Nu blev han, av Björklöven, bemött på ett sätt som inte fungerar på en människa med sådan integritet som Tobias Lundström. De ville ha ett svar omgående, han ville ha lugn och ro och kunna sitta och tänka. Jag ser inget problem. Som Björklövens ledning, skulle jag se vilken tillgång han är, som spelare och stjärna, och ge honom precis det utrymme som krävs.


Nu är det dock för sent och Tobbe väljer att bryta ett långt och för Lövens del, lyckosamt förhållande. Jag säger att det är tragiskt, för att han var i sina bästa stunder helt magisk. Men jag tycker att det kanske var dags för honom att få resa vidare på det äventyr hans talang har tagit honom på. Jag tror att Thomas ”Siken” Sehlstedt kommer att klara av jobbet som ersättare åt Tobbe, han har visat att potentialen finns.


Det enda som finns att göra, med stor sentimentalitet, är att önska Tobias all lycka. Det är han värd flera gånger om. Lycka till!

2 kommentarer:

Jåjjnathan sa...

AIK! AIK! AIK!

Fredrik sa...

Man får inte skriva om AIK i positiva ordalag i denna blogg. ;)