söndag 25 maj 2008

testament "the formation of damnation" och min ångest

Testament har i och med sin nya skiva, tagit min förvirring till helt nya plan. Jag har alltid gillat bandet i fråga. Deras senaste skiva var dessutom en av de bästa skivor som någonsin gjorts och kanske den bästa thrashskiva också. Då man ställer det mot dess konkurrenter, i min värld alltså, blir det ett betyg utan like.


Deras nya skiva,”Formation of damnation” är bra, men inte lika aggressiv som föregångaren ”The gathering”. Problemet är sångaren, som motsägelsefullt nog sjunger bättre än på länge. Han har börjat skriva texter som hör hemma i… ja, någonstans där dåliga saker hör hemma.


Låten ”the evil has landed” är, förutom en ganska fyndig tittel, ett patetisk ”jag-tycker-synd-om-mig-och-USA-för-9/11-vi-var-oskylldiga”. Chuck, sångaren, var med och skrev texten.


We never cast the first stone.


Nejdå. Ni slängde inte stenar, ni slängde bomber. Men jag är helt säker på att det inte var det han menade.


Testament har alltid haft lite flummiga texter, inte lika samhällmedvetna som deras thrashkollegor. Exodus lyser som ett skinande exempel på motsatsen. ”Scar spangeld banner” är en lika fyndig ordlek som Testaments dito, men här betyder det faktiskt någonting. Det finns inget land som spridit så mycket lidande som just USA. Både i landet och utanför.


Jag tänker inte hålla det faktumet att bandet Testament är korkat mot dem mer än vad jag måste, men då musiken är så pass bra känns det givetvis jobbigt. Jag hade aldrig accepterat ett rasistband - Malevolent Creation får ursäkta, men eftersom att de både kickade sångaren från bandet och spöade honom kan jag förlåta dem. Dessutom är ”They breed” så korkad att jag skrattar åt den. Jag kan inte hjälpa det, trotts att det är hemskt.


I-landsproblem, japp, men dumhet måste hållas kort. Testament has fallen from grace. Men de är fortfarande bäst. Nu får Machine head se till att axla deras fallna mantel ordentligt, göra en lika bra skiva som ”the blackening” en gång till. Om det går…



Olyckligt svammel från mig.

Inga kommentarer: