söndag 23 maj 2010

Avatar, filmen, inte bandet.


Filmen Avatar har nästan unisont hyllats som något av det bästa som någonsin gjorts. Jag anser att de som tycker de bör söka hjälp. Missförstå mig, visst, men filmen är inte dålig. Den är bara inte så bra som det sägs. Vad det beror på?

Tja, då Hammerfall slog igenom gillade jag deras första skiva, den andra skivan, och de ca: 20-talet band som följde i efterdyningarna av succén var inte riktigt lika heta. Jag hade liksom hört det redan. Visst fanns där undantag, jag är trots allt heavy metal ända in i hjärtat.

Avatar är alltså en rip-off. Gillar man tv-spelsserien Final fantasy känns det nästa brottsligt. Del 12, min favorit efter den klassiska sjuan, har de flygande städerna, kontakten med naturen (Gaia), och de majestätiska träden, och allt annat.

Filmens svaghet är inte att den lånar från de japanska traditionerna, jag finner många likheter med Hayo Miyazakis verk: Laputa, Nausicaä och Mononoke - underbara filmer allihopa, men Avatar har bråttom, man hinner aldrig ta till sig något. Filmen stannar aldrig för att reflektera, vilket gör att tv-spelet FF 12 känns mycket djupare, vilket förvisso bara säger att det är ett bra spel.

Filmerna Final Fantasy, och då snackar jag inte om det som bara finns i japan, så nördig är jag inte, utan de två som kommit ut här, är båda två mästerverk om man jämför med Avatar.

Avatar är en bra film.

Men det är inte det minsta eget.

Det var bara det. Annars gillade jag den, den var mysig. Och framförallt gillade de anti-imperialistiska/anti kolonialismbudskapet. DET är alltid rätt.

4 kommentarer:

nihrida sa...

I wouldn't know about FF, but I agree with you. This movie is nothing special.

Anonym sa...

Emman sa detta: Ja. Såg Avatar och blev inte särskilt berörd. Vissa blir ju helt kollrig av filmjäveln. Det finns annat som är så innåthelvette mycket bättre.

mjojj sa...

Jag hade så jäävla låga förväntningar på filmen, eftersom den var så hyllad, men jag ställde mig motvilligt i ledet..och gillade den! Gick egentligen bara för att se 3d-bio för första gången. det helt klart ballaste jag sett! har inte vågat gå på bio sen dess, och vet inte om jag kommer att kunna se på film utan 3d igen. antat att det blir som chips utan dipp. Jaja det var bara sån gap-upplevelse så jag hade inte brytt mig om den så hade hyllat alliansen. jo förresten. haha. Men var iaf det snyggaste tvspelet jag sett med det stora PLUSET att man slapp spela. (jobbigt ju).. :D

Fredrik sa...

Nihrida: You and my girl then. 8)

Emma: Klokt! Den var ju ok, men inte så bra som folk sa.

Jöjj: Jag kan tänka mig att det var snyggt, men det är en helt annan sak än bra. 8)