söndag 19 augusti 2007

Harry Potter

Jag såg senaste Harry Potterfilmen igår.


Jag har sett alla filmerna och läst alla utom den senaste boken. Min spontana kommentar till cirkus Potter är: jag gillar ju sagor så jag läser gärna de lättlästa böckerna. Men filmerna… Jag vet inte vars jag ska börja… Först och främst är skådespelarna från två olika läger: de yngre är helt värdelösa i bästa fall och klarar inte för fem öre av att se trovärdig ut. Om det beror på att de följer böckernas dialog lite för noga vet jag inte. Men jag tror det – all spontanitet försvinner och man undrar verkligen om det inte skulle ha gått att i alla fall ändra liiite av innehållet i deras konversationer -som passar bra i bokform men känns otrolig krystad på film. Den bästa av de unga i den nya filmen är hon som spelar Luna Lovegood och hon är ny för filmen och för skådisyrket. Bra castat…


De äldre skådisarna är å andra sidan helt lysande. Alan Rickman, Gary Odlman bland andra, får dialogerna att verka som gjutna. De är mästare på sina jobb helt klart. Nu är även en annan favorit med i filmerna, en av de brittiska skådisarna som jag verkligen avgudar i allt hon är med i som jag sett: Helena Bonham Carter. De finns fler exempel men detta är mina favoriter i alla fall.


Handlingen är som en del andra människor påpekat, lite av en mellanhandling. Författaren bygger upp inför nästa film som kommer att vara betydligt mörkare.


Filmen i sig är bättre än de flesta av de tidigare då barnen trotts allt lärt sig lite om skådisyrket.


Ja… Jag vet. Inte så relevant för mänskligheten. Bara nått jag tänkte på.

Inga kommentarer: