tisdag 14 juni 2022

The Expanse

 

The Expanse träffade mig som en rak höger i magen. Science fiction då den är som bäst. Detta var alltså tv-serien. Den började som ännu en av Scyfys fantastiska produktioner – de står ändå bakom det bästa som gjort inom genren – helt makalöst. Det kunde även ha slutat som deras magiska serier, abrupt och utan varning. De lägger ner serier på löpande band. Jag kommer aldrig att förlåta dem för det iskalla mordet av Caprica, eller att de la ner den enda Stargate-serien jag kunnat uppskatta (universe).

 

Netflix plockade upp serien, för att oxå hota med nedläggning. Då klev Amazon, av alla, in och lät berättelsen gå i mål.

 

The expanse är basserat på en bokserie av två författare, som tillsammans skriver under pseudonymen James S. A. Corey. Deras riktiga namn är Daniel Abraham och Ty Frank. Böckerna är än så länge nio till antalet, om jag inte missminner mig, och dem ska vi prata mer om senare. Ett par korta noveller som täcker vissa omnämnda händelser i serien/böckerna existerar oxå. Jag har läst den första, Leviathan Wakes, så jag är ännu inte riktigt på en plats där jag kan äga åsikterna fullt ut, så att säga.

 

Serien är på 6 säsonger, och den är faktiskt helt underbar. Bra skådespel, och trovärdig vetenskap är frunden för ett en resa som aldrig faller i fällan att upprepa sig. Rykten gör gällande att det ska bli fler säsonger, så vi får se, jag är i alla fall peppad!

 

Det borde alla vara.

Inga kommentarer: