söndag 14 december 2008

Folkpartister, högerretorik...

Till skillnad från mig så har min sambo kompisar. Själv kan jag endast ståta med göteborgare och en och annan norrlänning. Inget fel med norrlänningar! Ingen skugga skall falla på dem, men faktum kvarstår, Göteborg ligger en bit ifrån stockholm och jag har sällan möjlighet att åka på längre resor än till centrala stockholm. Då blir mitt umgänge samma som min sambos. En av hennes vänner är folkpartist, och en mycket duktig matlagare/matbloggare. Och, så klart, trevlig!


Vi diskuterade lite politik då hon hälsade på senast, och en sak som hon sa kan jag inte skaka av mig. Den var så förklarande, i den kommentaren finner man nämligen mig!


Hon sa att LUFs förra ordförande, Fredrik någonting, i en tv-intervju hade kommenterat att skillnaden mellan Disney och Che Guevara var att Disney inte hade skjutit någon i huvudet.


Ridå!


Nu skall alla som läser veta att jag inte säger emot; Che deltog i ett krig - en revolution närmare bestämt, mot en förtryckarregim som våldtog, mördade och lemlästade hej vilt. Som det brukar vara med förtryckare med andra ord. Che var alltså soldat i det kriget. Där vänds det faktum att han de facto använda sina vapen till att skjuta förrädare och motståndare. Till skillnad från alla andra krig där man kramar varandra alltså…


Nå, det luffaren säger är alltså beklagligt av så många anledningar. Först och främst, om man å ena sidan vurmar för alla jävla krig som USA deltar i, förlorar man liksom lite kraft i sina anklagelser. För det andra är den sortens retorik den retorik som gör mig så förbannad att jag aldrig kan skriva något trevligt om högerpolitiker. Givetvis är svaret på idiotens uttalande enkelt, men det tar tid att förklara allt som är fel och bara ren jävla dumhet. Den tiden finns inte i tv-debatter. Är det konstigt att jag lessnat på högerpopulister som anser att de kan jämställa all vänsterpolitik med mord? Svaret är, som alla med hjärna vet, djupare än så, och dessutom något helt annat! Vänsterpolitik handlar om mänskliga rättigheter, jämlikhet och rättvisa. Vad människor gjort i ideologins namn är irrelevant, så länge man kan visa på maktkåta individer som missbrukat ideologin för egen räkning.


Jag räknar inte Che till en av dem (dårarna). Han var en produkt av de imperialistiska amerikanska vidrigheterna som begicks och begås i Sydamerika. Blir man mördad om man motarbetar jänkarna med lagliga medel förlorar man tillslut förtroendet för den lösningen. Svårare är det inte. Med det säger jag givetvis inte att våld någonsin är bra, bara att det blir förståeligt.


Å andra sidan kan man givetvis gå lite djupare in på Disneyaspekten i hans idiotiska uttalande. Disney har flera gången blivit anmälda för brott mot mänskliga rättigheter, de har barnarbetare i u-länder och utnyttjar dem till fullo. Alltså, flera tusen barn drabbas av detta fantastiska företag… Många dör eller får sina liv ödelagda av dessa övergrepp. Är det alltså, enligt denne Fredrik, att föredra? Ok, men då är ribban lagd bra mycket lägre än vad jag skulle lägga den. Och sådana argument är inte värdiga något annat än förakt.


Så, era nyliberala idioter, tänk er för innan ni skapar flera av mig, det finns nog de som inte nöjer sig med att bli förbannade, eftersom varken fakta eller vett fungerar på er.

Inga kommentarer: