tisdag 11 november 2008

trekronor - vikingarna

Debatten om man skall lägga ner ”em-spelet i hockey” är på tapeten igen, som så ofta förr då Trekronor inte vunnit alla matcher i ”Kairomästerskapen”. Först och främst måste man dock klarlägga en sak: det är inte någon jävla ”Euro hockey tour”, det är bara fyra lag med, Europa är lite större än så. De får gärna göra det till en riktig ”Euro hockey tour” med resten av de Europeiska länderna.


Men det är en annan femma. Jag kan inte påstå att jag bryr mig så mycket. Det jag däremot bryr mig om är de åsikter som väcks till liv varje gång svenskarna fått spö, det klagas över medelmåttiga uttagningar och så vidare.


Jag säger NEJ! Problemet är inte medelmåttiga uttagningar. Problemet är att det heter Trekronor. Då jag var ung och snygg fanns det två svenska landslag i hockey för seniorer: Trekronor och Vikingarna. Vikingarna var utvecklingslaget; spelare som låg på gränsen till Trekronor fick spela internationella matcher med Vikingarna för att se om steget till a-laget var nära. Erfarenhet är något som alltid vurmas om i hockey; bland annat anser man att allsvenskan är en kanonserie för utvecklandet av juniorer som inte får spela i sina ordinarie lag, för att få den speltid som är så viktig för framåtskridandet för den individuelle spelaren.


Att sen hockeyligan, som representeras av elitserieklubbarna, inte vill ge pengar till de allsvenska lagen som de utarmar är en helt annan fråga. Igen. Men jag återkommer till den. Senare.


Lösningen för Trekronor är alltså glasklar: spela turneringarna som Vikingarna. Sluta kalla det för ett jävla hockey-Em.

Inga kommentarer: